PLÁN VÝCHOVY A PÉČE
|
Svobodná volba činnosti dítěte - Dítě má po většinu svého pobytu v Monte školce možnost spontánně si vybrat činnost v souladu se svými potřebami. - Dítě pracuje samostatně nebo ve skupině, vybírá si také místo, kde bude pracovat. - Každé dítě má tolik svobody, kolik zvládá, vzhledem k bezpečnosti své i ostatních dětí.
- Ve třídách jsou připravené pomůcky v nízkých policích tak, aby byly snadno dostupné pro děti. - Prostor je rozdělen lehkými skříňkami na pracovní koutky. - Ve třídě s omyvatelnou částí podlahy jsou dětem nabízeny činnosti praktického života jako přelévání vody, strouhání a šlehání mýdla apod. - Děti mají k dispozici úklidové pomůcky tak, aby mohly spolu s dospělými pečovat o prostředí třídy (kbelík s vodou, hadr na stůl a na podlahu, smeták a lopatku). - Součástí připraveného prostředí je také proškolená pečující osoba, která je dětem respektujícím průvodcem. Jejím úkolem je zúčastněné pozorování dění ve třídě a příprava materiálů a podnětů k aktivnímu rozvoji a učení podle potřeb. Pečující osoba rovněž sleduje vytváření kompetencí, vývoj a postup u dětí a komunikuje pravidelně s rodiči.
- Děti procvičují všechny své pohyby při přirozených činnostech - oblékání, úklid, péče o sebe a o své věci, péče o prostředí, výtvarné, jazykové, pohybové a hudební aktivity, pohyb venku - při práci s pomůckami děti procvičují jemnou i hrubou motoriku
V Monte školce jsou dětem k dispozici Montessori pomůcky rozdělené do těchto oblastí: - Praktický život - Smyslový materiál - Jazykový materiál - Matematický materiál - Kosmická výchova (poznání světa kolem nás i nás samých) Hodnotící systém – Pečující osoby průběžně sledují každodenní činnosti, pokroky a vytváření kompetencí u každého dítěte. Pravidelně zaznamenávají pokroky dětí, a které pomůcky a činnosti dítě zvládlo. Tyto zápisy jsou průběžně k nahlédnutí rodičům. Nejméně čtyřikrát ročně bude rodičům nabídnut pohovor o dítěti a jeho aktuálních potřebách, v případě potřeby si rodiče domluví individuální schůzku s pečující osobou, či zodpovědnou lektorkou za Monte školku, kdykoli v průběhu roku.
|
Péče, výchova a vzdělávání – cíle a výstupy
1. CÍL – Rozvíjení dítěte a jeho schopnost učení a poznání - podporovat a rozvíjet tělesnou zdatnost, zdraví, dovednost, obratnost, schopnost myšlení, rozhodování, učení a řeč.
2. CÍL – Osvojení si základů hodnot, na kterých je založena naše společnost - svoboda a rovnost všech lidí, solidarita se slabými a ohroženými, hodnoty spojené se zdravím, životem, se životním prostředím, kulturní dědictví a tradice.
3. CÍL – Získávání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí - rozvíjet a poznávat sama sebe, potřeby a zájmy, sebevědomí, sebedůvěru, spolupráci, akceptovat a tolerovat druhé.
Výchovné a vzdělávací cíle
- Osvojení nových poznatků a dovedností, rozvoj pohybových schopností, rozvoj a užívání všech smyslů.
- Rozvoj komunikativních dovedností verbálních i neverbálních, poznávání sebe sama - uvědomění si vlastní identity.
- Seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému.
- Poznávání pravidel společného soužití, rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí.
- Učení fyzikálnímu světu prostřednictvím činností jako vážení, měření, stavby z kostek, práce s pískem, dřevem, papírem a přírodními materiály.
- Učení sociálním a kulturním informacím prostřednictvím her, četby příběhů a dramatických her.
- Učení logice a matematice srovnáváním, měřením, počítáním, tříděním a porovnáváním.
- Učení vztahu mezi psaným a mluveným slovem prostřednictvím častého kontaktu s knihami, písmeny, předčítáním, kreslením obrázků k přečtenému textu, prohlížením knih, vlastním vyjadřováním myšlenek a prožitků.
Očekávané konkretizované výstupy
- Rozvíjení řečových schopností - znalost většiny slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte např. sdělit svoje jméno a příjmení, jména kamarádů, sourozenců, rodičů, pečovatelek, rozumět většině pojmenování známých předmětu v okolí dítěte. Rozlišování časových údajů v rámci dne, ročních období, základních barev a geometrických tvarů. Přijímat pobyt v kolektivním zařízení jako součást běžného života.
- Navazování kontaktu s dospělým, překonání studu, komunikace s okolím. Respekt ostatních, chápat, že každý je jiný.
- Pravidla slušného chování - pozdravit, poprosit, poděkovat, rozloučit se, vyslechnout sdělení.
- Dodržovat společně dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití kolektivním zařízení.
- Fyzický vývoj prostřednictvím chůze, běhu, skoků, poskoků, hodů, lezení, základních gymnastických prvků, míčových her a sezónních činností, zvládáním překážkové dráhy v herně i ve volné přírodě.
- Sociálně – emocionální vývoj prostřednictvím řešení sporů, vyjadřování pocitů, kontroly impulzu, vzájemné úcty, spolupráce s ostatními, péče o materiály, se kterými pracují.
- Rozvoj inteligence – vést děti k samostatnému myšlení, k tvořivosti, k prozkoumávání věcí do hloubky, k chápání dění na základě vlastního experimentování, pozorování a objevování.
Vzdělávací obsah - ROK V PŘÍRODĚ
Vzdělávání v Monte školce je cílevědomý plánovaný proces, v němž se prolínají spontánní a řízené aktivity. Proces vzdělávání probíhá v průběhu celého dne, při všech činnostech a při všech situacích. Vzdělávací činnost je zpracována do integrovaných bloků s tématy, které jsou dětem blízké.
Názvy tematických bloků:
- Hurá do školky
- V barevném listí
- Půjdem spolu do Betléma
- Zima je tu, děti!
- Na jaře, na jaře…
- Svět kolem nás
- Hurá na prázdniny
Hurá do školky!
Hlavní cíle:
Přivítání dětí ve třídách, seznámení s prostředím třídy a celé mateřské školy, školní zahrady. Poznávání nových kamarádů, seznamování se s jejich jmény, se jmény zaměstnanců Monte školky a jejich profesemi. Seznamování dětí s hračkami a pomůckami, jejich uložení. Dodržování smluvených pravidel společného soužití v kolektivu a pravidel chování. Důsledné dodržování základních hygienických návyků a sebeobsluhy. Uvědomování si rozdílu mezi mateřskou školou a rodinou.
Dílčí cíle:
- rozvoj psychické zdatnosti
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování…)
- získání relativní citové samostatnosti, a schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a prožívat je
- rozvoj sebeovládání
- seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému
- rozvoj dovedností a schopností pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
- posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (rodině, ve škole, ve třídě)
- vytváření prosociálních postojů (citlivost, tolerance, respekt, přizpůsobivost….)
- vytváření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
Okruhy činností:
- hry a činnosti zajišťující spokojenost a radost
- běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
- aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
- spoluvytváření jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
- přípravy a realizace společenských zábav a slavností
- aktivity přibližující pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce)
a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost…) v jednání lidí
- aktivity umožňující poznat rozmanitosti kultur
- společenské hry a aktivity nejrůznějšího zaměření
- kooperativní činnosti ve dvojici, skupinách, spolupráce s ostatními
- činnosti zaměřené na poznání sociálního prostředí, v němž dítě žije rodina (funkce rodiny,
členové rodiny a vztahy mezi nimi, život v rodině, rodina ve světě zvířat)
mateřská škola (prostředí, vztahy mezi dětmi i dospělými, kamarádi)
Očekávané výstupy:
- porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad
- zvládnout odloučení od rodičů na určitou dobu, být aktivní i bez jejich opory
- zvládnout základy sebeobsluhy, hygieny a stolování
- dodržovat dohodnutá pravidla
- uplatňovat návyky v základních formách (zdravit, poděkovat, poprosit, rozloučit se,
neskákat do řeči, uposlechnout pokyn) - zacházet šetrně s vlastními cizími pomůckami, hračkami, věcmi, knížkami atd.
- začlenit se do třídy mezi své vrstevníky
- zúčastnit se nabízených činností, komunikovat
V barevném listí
Hlavní cíle:
Pozorování a uvědomování si charakteristických znaků podzimu. Pojmenovávání ovocných stromů a jejich plodů. Seznamování s prací na zahradě, v sadu a na poli, sklizeň zeleniny a ovoce. Rozeznávání rozdílu mezi stromem listnatým a jehličnatým, znát názvy jejich plodů. Tvořivé činnosti s přírodninami, výrobky s přírodnin. Pozorování měnící se barevnosti listů na stromech, znát základní a některé doplňkové barvy. Změny počasí – jak vzniká déšť, mlha, sníh. Rozvoj vědomostí o ochraně zdraví při nepříznivých vlivech chladného počasí. Seznámení s lidským tělem, s hygienickými návyky, předcházení nemocem, vedení ke zdravému životnímu stylu. Jak se na zimu připravují zvířátka. Odlet ptáků na jih, starost člověka o domácí i volně žijící zvířata příprava krmení na zimu. Poslech povídek, pohádek i bajek, v nichž vystupují zvířátka.
Dílčí cíle:
- osvojení si elementárních poznatků o přírodě v podzimním období
- posilování přirozených poznávacích citů - zvídavosti, zájmu, radosti z objevování, atd.
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání
- rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňující pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se)
Okruhy činností:
- praktické činnosti s přírodním materiálem
- hry s říkadly, písněmi, rytmicko-melodické hry
- přímé pozorování přírodního prostředí, jevů, proměnlivosti počasí, sledování rozmanitosti
a změn v přírodě, klimatických změn, poškozování přírody
- společné vycházky a výlety do přírody
- rozhovory o zážitcích, diskuze, vyprávění dětí, poslech pohádek a příběhů
- práce s knihami a obrazovým materiálem
- výtvarné dovednosti a techniky – konstruování, prostorové vytváření, tvoření z papíru
a z přírodnin
- tvoření lampionů na společném setkání s rodiči
- příprava ovocného a zeleninového pokrmu, ochutnávka pomazánek
- pracovní činnosti zaměřené k péči o školní prostředí, školní zahradu, pouštění draků
- lampionový průvod
Očekávané výstupy:
- zvládnout jemnou motoriku – zacházet s nástroji, výtvarným a přírodním materiálem
- vyjadřovat samostatně myšlenky, nápady, pocity, formulovat otázky, slovně reagovat
- být citlivý k přírodě, chránit ji
- využívat všech smyslů, záměrně pozorovat, všímat si, hovořit o prožitcích
- zachycovat skutečnost ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik, ale také pohybem, rýmem, slovem, atd.
- osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které je dítěti blízké
- spolupracovat s ostatními, rozdělit si úkol s jiným dítětem
Půjdem spolu do Betléma
Hlavní cíle:
Období plné citových prožitků spojené s čekáním na nejkrásnější svátky v roce – Vánoce. Zahájení adventu, čekání na Mikuláše. Výroba Mikulášů a andělů. Příprava na Vánoce – vyprávění, jak doma trávíme svátky vánoční, tvoření přání, vánočních dekorací, dárečků. Pečení perníčků a cukroví. Zdobení vánočního stromečku, zpívání koled. Pozorování vánoční výzdoby ve městě, prodej kaprů, stromečků. Seznamování s vánočními zvyky a tradicemi. Společná setkání rodičů a dětí při oslavě Vánoc.
Dílčí cíle:
- rozvíjet svůj kultivovaný projev, využívat tvořivosti
- vytvářet si prosociální postoje
- poznávat jiné obyčeje
- vytvářet si povědomí o mezilidských hodnotách
- rozvoj pozitivních citů dítěte
- rozvoj kulturně estetických dovedností
- vytvoření si vztahu k tradicím a hodnotám společnosti
- zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné motoriky
- rozvoj kooperativních dovedností
- seznamování se světem lidí, kultury a umění
Okruhy činností:
- seznamování s vánočními zvyky a tradicemi
- přednes, recitace, dramatizace a zpěv, hudebně pohybové činnosti
- hry podporující tvořivost, představivost a fantazii
- příprava programu na vánoční vystoupení pro rodiče
- pečení vánočního cukroví
- Mikulášská nadílka
- výroba vánočních přání
- vánoční výzdoba vnitřních prostor Monte školky i školní zahrady
- vánoční nadělování
- setkávání se s uměním mimo třídu (návštěva koncertů, divadel, výstav …)
Očekávané výstupy:
- vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru, sladit pohyb se zpěvem
- vyjadřovat své prožitky pomocí hudby a zpěvu
- rozvíjet schopnosti žít ve společnosti lidí, přizpůsobit se společnému programu
a prožívat vánoční atmosféru - aktivně si všímat, co se kolem děje, poznávat, že se mohu mnohému naučit,
radovat se z toho, co dokážu - samostatně vyjadřovat své myšlenky, sdělení, slovně reagovat a vést smysluplný dialog
Zima je tu, děti!
Hlavní cíle:
Poznávání charakteristických znaků zimního období, co je mráz, jinovatka, sníh, led, sněhová vločka. Upozornění na bezpečnost při chůzi na sněhu a ledu. Zimní hry a sporty, druhy oblečení – pojmenování zimního ošacení. Péče o ptáčky a zvířátka v zimě. Orientace v časových a prostorových pojmech, znalost geometrických tvarů, orientace v názvech části dne. Předškoláci se připravují na zápis do školy, učí se svou adresu, kde pracují rodiče, znát různá povolání a řemesla. Zimní období je čas pohádek a příběhů.
Dílčí cíle:
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
- rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé motoriky
- rozvoj receptivních i produktivních jazykových dovedností
- rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, rozvoj paměti a pozornosti
- schopnost získané dojmy a prožitky vyjádřit
- rozvoj kooperativních dovedností
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním prostředí o jejich rozmanitosti,
vývoji a proměnách, časové představy
Okruhy činností:
- sezónní činnosti – hry se sněhem, bobování, klouzání, házení koulí, stavby ze sněhu
- činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
- příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů, nemocí, nezdravých návyků a závislostí
- hudební a hudebně pohybové hry a činnost
- poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, vyprávění toho, co dítě vidělo nebo shlédlo
- činnosti zaměřené k vytváření, chápání pojmů a osvojování poznatků - vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, obrazovým materiálem, médii, atd.
- estetické a tvůrčí aktivity
- dramatické činnosti a mimické vyjadřování nálad
- sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry, výtvarné hry
- pokusy a objevování, skupenství vody
Očekávané výstupy:
- pojmenovat části těla a základní orgány
- rozlišit, co prospívá zdraví a co mu škodí
- projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj
- mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví
- nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
- chápat prostorové pojmy, elementární časové pojmy - teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro, léto, zima, rok
- bezpečná orientace v prostoru, orientace na ploše, pravá – levá orientace
Na jaře, na jaře…
Hlavní cíle:
Charakteristické znaky jarního období, pozorování zelenající se přírody, kvetoucích stromů, pojmenování jarních květin, probouzející se příroda – hmyz, drobní živočichové, návrat ptáků z teplých krajin. Poznávání domácích a exotických zvířat a jejich mláďat, výlety do přírody a za zvířátky.
Oslava Velikonoc, seznamování s tradicemi a zvyky, vyprávění o významu velikonočních svátků.
Oslava svátku maminek – pásmo písniček a básniček, pohybová ztvárnění.
Dílčí cíle:
- rozvoj a užívání všech smyslů - vůně květin a kvetoucích stromů, krása barevnosti a svěžesti přírody, zpěv ptáků, atd.
- rozvoj pohybových dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky - výlety, vycházky do přírody, zdolávání terénu, atd.
- rozvoj komunikativních dovedností
- rozvoj tvořivého myšlení, řešení problémů
- rozvoj schopnosti vytvářet citové vztahy k okolí
- vést k ochraně osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi a dospělými - bezpečnost při hrách venku, ohleduplnost, obezřetnost vůči neznámým lidem
- rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí, přizpůsobit se, spolupracovat,
spolupodílet se, přináležet k tomuto společenství a řídit se jeho pravidly
Okruhy činností:
- lokomoční pohybové činnosti - výlety, vycházky, pohybové hry, dovednosti s míčem
- estetické a tvůrčí aktivity - grafomotorické pracovní listy, modelování, stříhání, malování, kresba, navlékání korálků, skládání, mačkání a trhání papíru, obkreslování, vybarvování, zapouštění barev, míchání barev, lepení, sestavování ze stavebnic
- rytmizace a melodizace říkadel, instrumentální doprovod k písním, hra na tělo, uplatňování tanečních prvků, pohybové vyjádření hudby, poslech, skupinový i sólový zpěv, dechová cvičení, hudební hádanky, dynamika, výška a hloubka tónů, atd.
- artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy - artikulační cvičení, vyprávění, popis, dramatizace, práce s obrázky, pantomima, rozhovory, práce s knihami a encyklopediemi, prohlížení, antonyma, homonyma, synonyma, rýmování slov, tvoření vět
- jednoduché pracovní činnosti - zametání, zalévání, sázení, otírání listů, okopávání
- oslava svátku maminek
Očekávané výstupy:
- zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu
v různém prostředí - zvládat jemnou motoriku
- zvládat jednoduché pracovní úkony
- sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech utvořit jednoduchý rým
- poznat a vymyslet jednoduchá synonyma, homonyma a antonyma porozumět slyšenému
- zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité, hledat vzájemné souvislosti
- prožívat radost z poznaného a zvládnutého
- porozumět, že změny jsou samozřejmé a přirozené
- osvojit si poznatky o okolním prostředí, které jsou pro dítě blízké, smysluplné a přínosné
Svět kolem nás
Hlavní cíle:
Vyprávění s dětmi o naší zemi, o cizích zemích, našem městě. Výlety do okolí. Znát a pojmenovat dopravní prostředky a jejich využití, dbát na bezpečnost dětí v dopravním provozu, částečně ovládat pravidla silničního provozu a dopravní situace. Varování na nebezpečí, které na nás číhá – neznámý prostor, cizí lidé, zvířata. Poznávání předmětů vyrobených ze skla, dřeva, papíru, textilu, gumy…
Rozloučení s předškoláky – pasování na školáky, oslava Dne dětí.
Dílčí cíle:
- vytvářet si správné postoje ke zdravému životnímu stylu
- zdokonalovat se v pracovních činnostech
- osvojit si základní poznatky o kultuře, umění a tradicích
- všímat si zajímavostí života v přírodě
- vzbudit přirozenou zvídavost a zájem dítěte o poznání naší planety
- rozvoj pohybových dovedností v oblasti jemné a hrubé motoriky - výlety, vycházky do přírody, zdolávání terénu, atd.
- rozvoj a užívání všech smyslů
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností pocit sounáležitosti se všemi lidmi
Okruhy činností:
- spontánní hry, experimentování, zkoumání, pokusy, pozorování lupou smyslové hry,
činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu
- vycházky a výlety do přírody – přímé pozorování a zkoumání přírodních ekosystémů, kulturních
i technických objektů a jevů
- hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích
- hry na zahradě s pískem, vodou, kameny
- kognitivní činnosti (otázky – odpovědi)
- oslava Dne dětí
Očekávané výstupy:
- mít povědomí o významu životního prostředí, pečovat o něj, starat se o rostliny, třídit odpad, všímat si změn v počasí i přírodě
- zachycovat a vyjadřovat skutečnost i své představy kreativně - kreslit, malovat, modelovat,
tvořit z papíru, z přírodnin i z netradičního materiálu - učit se ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku
- chápat, že vyhýbat se problémům nevede k cíli
Hurá na prázdniny!
Hlavní cíle:
Uvědomovat si nebezpečí, se kterým se můžeme setkat o prázdninách. Umět požádat druhého o pomoc. Pozorování rozkvetlé louky, život různého létavého a lezoucího hmyzu. Znát názvy živočichů žijících ve vodě, obojživelníků a zvířat žijících u vody. Uvědomovat si své možnosti a limity – pěstovat u dětí pud sebezáchovy. Poznávat zvířata žijící v moři, život u moře a na pláži.
Výlety na chalupy k rodičům či prarodičům dětí.
Dílčí cíle:
- uvědomění si vlastního těla
- rozvoj a užívání všech smyslů
- rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- rozvoj tvořivosti
- rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- rozvoj kooperativních dovedností
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
Okruhy činností:
- činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho části
- smyslové a psychomotorické hry
- zdravotně zaměřené činnosti
- příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdraví, osobního bezpečí
- komentování zážitků a aktivit, vyřizování vzkazů a zpráv
- samostatný slovní projev na určité téma, užívání gest
- vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co shlédlo
- spontánní hry, výlety do okolí - do přírody, návštěvy dětských kulturních akcí, …
- společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
- kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách
Očekávané výstupy:
- zachovávat správné držení těla
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru a přizpůsobit jej podle pokynu
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- vést rozhovor
- domluvit se slovy i gesty
- učit se nová slova a aktivně je používat
- prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- uvědomovat si příjemné a nepříjemné citové prožitky
- prožívat a projevovat, co cítí, zachytit a vyjádřit své prožitky
- zachytit a vyjádřit své prožitky
- uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat a mít povědomí o tom,
jak se chránit - mít povědomí, kde v případě potřeby hledat pomoc
Zpracovala - Bc. Ivana Reisová
V Karviné dne 30.7.2018